2013 г.
Пенчо Ковачев
Много очаквана поне от мен книга.
Вероятно заради добрата популяризираща кампания, която умело проведе
издателството. От позицията на вече прочела я, кампанията е именно една от двете
й силни страни. Другата, поне лично за мен, е откритието на някои непознати
имена от българската поезия. Наред с популярните имена на самоубили се български
поети като Пейо Яворов, Пеньо Пенев и Петя Дубарова, се нареждат Тодор Пеев
(първият в списъка), Христо Банковски, Иван Ст. Андрейчин.
Факт е, че очаквах много от тази
книга, а това, което получих, се оказа смешно малко. Създателят й ми е познат
като автор на публицистични материали и е факт, че разказите му за поетите не
са надминали това ниво. Очевидно е търсенето на скандалното, изследването на
психологията на твореца е сведено до минимум. В някои от главите, посветени на
отделните поети, се усеща откровена тенденциозност в представянето на фактите и
мненията. Всъщност вторите доминират. В този смисъл книгата не е нито
психологическо изследване, нито документалистика, а в най-голяма степен
мемоаристика.
Според мен много може да се спори
дали само 15-те поети в книгата са единствените в българската литература,
посегнали съзнателно на живота си. И дали не на съзнавали обречеността си
творци като Христо Ботев, Димчо Дебелянов, Никола Вапцаров. Но това вероятно
е твърде задълбочено разсъждение, за което трябва съвсем друг подход.
И все пак – защо се самоубиват
поетите? За себе си най-достоверния отговор получих от прессъобщението, което
гръмко оповестяваше излизането от печат на тази книга още от януари. И в него
се четеше това: „Защо се самоубиват поетите“ е книга за истинския писател. За
разлика от графомана, който иска да живее вечно и да обира всички лаври,
убеден, че е сътворил поредния шедьовър, истинският писател е постоянно
измъчван от съмнение. Когато съмнението окончателно превземе перото му, с
последната капка мастило той слага точка на творческата си дейност, а понякога
(очевидно) и на живота си”. Жалко, че нямаше подобни задълбочени разсъждения и в самата книга.