2007
Джоан Харис
Джоан Харис вероятно е най-известна в България с романа си „Шоколод”, филмиран с участието на Джони Деп и Жулиет Бинош (доколкото си спомням). Действително хубав филм, но като истински книгоман и в този случай предпочетох хартията. Интересното, което разбрах за Харис, търсейки информация за този пост, е че през 2007 г. се е включила в литературния виртуален проект theneverendingstory.co.uk. Идеята на проекта е известни автори да публикуват началото на свои творби, които да бъдат дописвани от читателите в мрежата. През 2007 г. Джоан Харис публикува първата глава на роман със заглавие „Горски пожар”, след което прикани всички желаещи да се включат в продължението му. „Много хора пишат добре в интернет и заслужават внимание. Този проект дава възможност на хората да разберат какви са реакциите към текстовете им, но най-вече да изпитат удоволствието от писането”, коментира Харис пред „Индипендънт.”
А иначе „Истории оттук-оттам” според официалната анотация включва 22 разказа за „градски вещици, предизвикателни стари дами, застаряващи чудовища, спечелили от лотарията самоубийци, върколаци, жени делфини и производители на еротично бельо: в тези двайсет и два разказа”. Наистина това е изненада за читателя, свикнал с романите на Харис. Но разказите са увлекателни, четат се бързо – вечер по един преди лягане за цветни сънища. Най-интересното е, че те са невероятно различни като тематика – бях много впечатлена от историите за възрастните дами, за старческите домове, някои от текстовете откровено ми доскучаха, но във всички от тях се усеща уханието на шоколад.
И да се върна на филмите и книгите. Последователността при мен – гледах „Шоколад”, а след това прочетох „Бонбонени обувки” и „Шоколад”. И някъде там за пореден път се убедих, разбрах защо предпочитам четенето пред гледането. Дълбоко препоръчвам „Бонбонени обувки”. Опитът ми показва, че книгата трудно се възприема от масовия читател, трябва да си любител на книгите пъзели, например Милорад Павич да не е предизвикателство за теб, за да успееш да разплетеш трите паралелни мисловни линии, заплитащи общ сюжет.