Ходих на театър. В последните
месеци зачестих и в 4 от 5-те случая за този сезон бяха моноспектакли. 3 от тези
4 моноспектакъла се водят комедия – едната скучна, а другите две – просто Камен
Донев, за него е излишно да говоря, пълните зали го правят.
Тази седмица гледах „Многоклетка“
– моноспектакъл на Мариела Станчева по унгарски разкази. Звучи в най-добрия
случай скучно – унгарска проза, изиграна от неизвестна млада актриса. Ами не е.
Не просто не е скучен, а е ужасно въздействащ спектакъл, който ми бръкна в
душата, загнезди се там и имам чувството, че ме държа в клетката си няколко
дни. А тази клетка не е от най-веселите, така че ако ви се гледа комедия,
ходете на Камен Донев и се смейте на неповторимата ни и леко отчайваща народопсихология.
Гледах „Многоклетка“ в Руския
културно-информационен център на „Шипка“ и ви го препоръчвам. Момичето, което
за капак на всичко е красиво, разиграва на сцената над 10 персонажа, като в
задачата му „помагат“ роял, два стола, маса, шалове и хартиени листове. Персонажите
варират от вълци през отчаяна съпруга и военен лекар до застрелян лъв. Текстовете
са пет и още на първия щях да ревна, темите не са от най-лесните за
преглъщане – изнасилване, изневяра, децата и домашното насилие, смъртта,
страхът. И за да е всичко още по-хубаво, между отделните части Мариела Станчева
свири на рояла, той не е само декор, и то свири Ян Тиерсен, Александър Деспла,
Лудовико Ейнауди, Модест Мусоргски и Майкъл Нийман. Когато познах любимата си мелодия
от „Новолуние“, много се изненадах.
Тиерсен присъства със звучене,
добре познато от „Амели“.
Не мога да преразкажа
постановката. Мога само да кажа, че съм изненадана и то много приятно.
Актрисата е млада, а се справя много добре. Подборът на текстовете е доста
добър, авторите им са Лайош Наги, Карой Сакони, Ференц Шанта и Ищван Йоркен. Замислих
се коя е емоцията или темата, обединяваща всички тях и още се двоумя между
страх и безнадеждност. Определено постановката не е за хора, търсещи
развлекателно прекарване на вечерта.
Трейлър на „Многоклетка“ тук.
А ето и страницата на самата
постановка във Фейсбук.